Wednesday, December 15, 2010

Cinta Bertandang Lagi 20


BAB
20

                                   
A Thousand Miles…


            “ OIT Haykal! Perempuan – perempuan tu dah bangun ke?” Tanya Adam kepada Haykal yang sedang sibuk memunggah barangnya masuk ke dalam kereta.
           
“ Perempuan mana pulak ni?” Tanya Haykal semula tanpa memandang muka Adam. Dia masih cuba menyusan barang – barang ke dalam bonet keretanya supaya muat untuk barang – barang budak – budak yang lain nanti.

            “ Alahai mamat ni! Kau ada ajak perempuan lain lagi ke? Perempuan mana laginya? Yang berdua tulah!”
           
“ Entah! Kau tanyalah Rehan. Yang aku tahu, Khalida memang dah siaplah. Tadi baru je aku call dia…” Jawab Haykal sambil bibirnya mengukir senyuman.
           
Adam mencebik.

Khalida…Khalida…Khalida…Tak de nama lain ke? Nak sakit otak dah aku ni asyik dengar kau menyebut nama minah tu. Asal sebut je nama perempuan tu, kau boleh tersengih terus. Dulu, dengan perempuan lain, tak ada pulak kau macam tu. Memang kau dah angau sangat dengan perempuan tu agaknya.

Adam tiba – tiba membebel sendirian. Perkara kecil pun mampu sahaja merosakkan mood dia pada hari ini. Semua ini gara – gara Haykal. Kalau tak, memang dia tak kuasa nak ikut trip mereka ini.
           
“ Rehan! Dah siap ke dia orang tu?” Tanya Adam kepada Rehan pula.

“ Aku dah call Aisha tadi. Dia orang dah siap dah, tunggu kita datang je.”

Terangguk – angguk Adam mendengarnya.
           
“ Tak boleh ke aku pergi dulu? Jumpa kat sana je nanti?” Adam cuba memberikan cadangan. Tak payahlah dia susah – susah nak menunggu perempuan – perempuan yang lain tu. Leceh je…
           
“ Kau jangan nak mengada – ngada!” Rehan terus me‘reject’ cadangan Adam tanpa berfikir dua kali.

“ Mana muat nak letak perempuan bertiga tu dalam kereta aku! Sempitlah nanti dia orang tu nak duduk so, kereta kau nak kena pakai jugak!  Demi keselesaan mereka bersama.” Haykal terus membangkang sambil tersengih, kelakar pula mendengar ayatnya sendiri.
           
Adam menjuihkan bibir. “ Dah tu, siapa naik kereta siapa nanti?” Tanya Adam lagi.
           
“ Tak pe. Kau tak payah nak fikir – fikir lagi. Kita pergi sana dulu and then baru kita adjust tempat duduk. Dah, jomlah kita gerak!” Rehan sekilas memandang jam di tangan sebelum terus masuk ke perut kereta Adam dan mereka mengikut kereta Haykal menuju ke rumah Khalida dahulu dan kemudiannya barulah mereka ke rumah Aisha.
           

            “ AKU ingatkan perempuan aje yang selalu lambat, tapi sekarang lelaki pulak yang lambat! Buat apa? Make up ke?” Imelda melihat jam di tangannya. Mukanya mulai keruh.

Dahlah kena bangun punya awal, tapi orang yang datang menjemputnya tak juga sampai – sampai. Angin juga aku dibuatnya. Nasib baik nak pergi Blue Mountains, tempat yang memang aku nak pergi sangat – sangat! Kalau tak, harapanlah aku nak bangkit awal – awal pagi macam ni, tidur lagi baik tau!

Imelda mengerling pandangan ke arah Aisha. Dilihatnya Aisha mundar – mandir di depan pintu.
           
“ Apa kata kau cuba call Rehan, tanya dia orang kat mana. Lambat lagi ke nak sampai? Aku ni, bila kena tunggu orang macam ni, aku cepat jadi stress tau!”

Imelda terus mengomel sambil cuba membelek – belek majalah yang entah zaman bila keluarannya. Cuba mengisi masanya yang terlebih lapang itu dengan apa sahaja yang mampu mengalihkan ingatannya pada mangkuk – mangkuk tingkat yang entah di mana batang hidungnya. Janji pukul tujuh setengah tapi ni dah pukul lapan setengah, jangankan orangnya, bulu hidung pun tak nampak lagi ni!
           
“ Aku dah call tadi. Dia orang tengah ambil kawan Haykal tadi. Ni tengah on da way la kot. Kejap lagi sampailah tu. Sabarlah sikit.” Aisha mengetap bibir. Dia sendiri tidak pasti pukul berapa dia orang tu akan sampai. Dia pun main agak – agak aje.
           
Ping!!!!!

“ Oit mak engkau jatuh meletup!!!” Majalah di tangan Imelda terlepas dan tercampak entah kemana.
           
Imelda mengurut dada. Memang dasar mangkuk hayun! Aci main hon aje. Sengal!
 “ Itu dia orang kot.” Aisha memberitahu Imelda namun Imelda hanya mencemik sahaja.
           
            “ Jomlah kita bawa turun beg – beg ni, tak adalah nak buang masa sangat nanti.” Aisha memberi usul dan nampaknya dipersetujui Imelda apabila Imelda turut bangun dan mula mengangkat begnya di tangan kanan dan Momo di sebelah kirinya.
           
“ Lah, MoMo pun kau nak bawa ke?” Tanya Aisha lagi sambil tangannya mula mengunci pintu rumah mereka.
           
“ Mestilah kena bawa! Dia pun nak tengok Blue Mountains jugak. Lagipun, aku tak boleh nak tidur kalau tak ada dia!”
           
“ Yelah…Yelah… Tak kisahlah! Dah, jom turun. Dia orang dah tunggu tu.” Terkocoh – kocoh mereka menuruni tangga. Aisha bernasib baik apabila Rehan muncul dan menolong Aisha membawa beg – beg.
           
“ Aku ni, kau tak nak tolong ke?” Tanya Imelda dengan selambanya.
           
Automatik, langkahan Rehan terhenti apabila mendengar suara Imelda.

“ Dah penuhlah tangan aku ni.” Balas Rehan lagi. Memang dia tak dapat nak menolong namun Imelda seakan tidak mengerti. Dia menggeleng – gelengkan kepalanya apabila melihat muka seposen yang dibuat Imelda.

“Kejap, aku panggil orang tolong kau.”

Mendengarkan itu, muka Imelda kembali ceria.
           
“ Adam!!!” Rehan menjerit memanggil Adam yang duduk bertenggek di tepi keretanya. Pandangan Imelda terus jatuh pada manusia yang bernama Adam itu.
           
Alah, pehal pulak kau pergi panggil mamat tu? Takkannya dia tu nak tolong aku kot?! Harapanlah…

Imelda terus membuat spekulasi di dalam hatinya namun dia tahu yang spekulasinya itu memang betul punya.
           
“ Tolong naik jap. Angkatkan beg Mel ni.” Tambah Rehan lagi namun Adam hanya membuat muka toya, seakan – akan tidak mendengar jeritan Rehan.
           
Kan betul apa yang aku cakap. Memang dunia ni nak kiamat la kalau dia datang naik atas ni. Huh!
           
 “ Tak payahlah susah – susah! Biar aje aku angkat sendiri! Susah nak harapkan lelaki zaman sekarang ni.” Jerit Imelda dengan kuat, mengharapkan makhluk asing yang tengah bertenggek di kereta berwarna silver tu mendengarnya.

“ Tak semuanya baik macam kau Rehan…” Tambah Imelda lagi dengan matanya melirik ke bawah, cuba melihat reaksi Adam namun dia hampa, tapi tak kisahlah. Memang dia tak mengharap mana pun. Adam masih juga membuat muka dono sahaja.
           
Rehan hanya tersenyum mendengar kata – kata Imelda itu.
           
“ Bagi sinilah beg kau tu. Biar aku angkatkan.” Haykal yang tiba – tiba muncul berbaik hati untuk mengangkat beg Imelda. Mungkin dia mendengar jeritan Rehan tadi.
           
“ Kau jugak yang boleh diharap!!!” Imelda bercakap seperti Haykal beribu batu jauhnya dari dia. Terpaksa Haykal menjauhkan diri beberapa kaki dari Imelda sambil menutup telinganya.
           
“ Apa hal kau ni jerit – jerit? Kalau ye pun nak puji, tak payahlah jerit macam nak buat pengumuman je.” Bidas Haykal semula. Tangannya menggosok – gosok kedua – dua telinganya. Bingit telinga dia dibuatnya apabila Imelda menjerit tadi. Imelda pula hanya tersengih sahaja sambil membuat muka ketat apabila melihat muka Haykal yang kelat itu. MoMo dipegang makin erat.

Haykal mengerling pada MoMo yang dikelek Imelda. Dia hanya mampu menggeleng kepala.
           
Terkedek – kedek Imelda melangkah mengikut Haykal namun brek kecemasan tiba – tiba ditekan. Langkahannya terhenti. Ternganga mulut Imelda apabila melihat Haykal terus sahaja membawa begnya ke arah kereta Adam manakala beg Aisha dibawa ke kereta yang lagi satu.

Apa hal ni? Kenapa beg aku dengan beg Aisha lain – lain pulak jalannya? Tolonglah jangan jadi macam apa yang otak aku tengah fikirkan sekarang ni! Takkan aku nak kena naik kereta dengan mamat tu kot? Alahai… Niayalah hidup aku kalau macam tu!

Erm..Haykal, aku naik kereta dengan kau orang semua kan?” Teragak – agak Imelda bertanya kepada Haykal, takut mendengarkan jawapan Haykal yang seterusnya.

Haykal menjungkit kening sambil tersenyum. Tangannya laju sahaja memasukkan beg  Imelda ke dalam but kereta Adam.
           
Sorrylah sayang. Hari ni you kena naik kereta dengan Adam.”

Imelda terus membeliakkan matanya. “ Alah, kenapa aku kena naik kereta dengan mamat ni pulak? Tak naklah aku!” Imelda memeluk tubuh. Mukanya mulai keruh.
Adam menjeling tajam kepada perempuan di sebelahnya itu.

Ek eleh, kecoh! Kerek pulak perempuan ni! Ingat aku nak ke sangat bagi orang macam kau naik kereta aku?! Gumam Adam lagi sambil matanya turun naik melihat perempuan di sebelahnya dari atas hingga bawah. Dan dia membuat keputusan yang dia sikit pun tak berkenan dengan perempuan itu walaupun dia akui yang wajah perempuan ini sememangnya sedap dipandang. Cantik tapi hati batu! Buat apa?!
           
“ Mana muat nak masuk ramai – ramai dalam kereta aku ni….” Haykal cuba menerangkan keadaan. “ Aku dengan Khalida dah kat depan and kat belakang dah ada Rehan dengan Aisha pulak.”

“ Alah, lagipun Adam sorang je tu, kalau kau ikut dia sekurang – kurangnya ada jugak teman dia nak berbual nanti. Tak adalah dia bosan sangat dalam perjalananan nanti.”
           
“ Eh, aku tak kisah kalau sorang – sorang pun.” Adam cepat – cepat memotong tanpa mempedulikan jelingan orang di sebelahnya.

“ Sebenarnya, lagi aman hidup aku kalau macam ni je, sorang – sorang je...Tak perlu nak ada orang meneman…” Datar sahaja Adam bersuara semula. Jawapannya itu tadi lagi membangkitkan marah di dalam hati Imelda yang sudah pun berapi dari awal pagi lagi.
           
“ Ah! Kau jangan nak mengada – ngadalah Adam.” Haykal cepat – cepat menyampuk.
           
“ Aisha! Jom teman aku!” Ajak Imelda sebelum mereka semua melangkah masuk ke dalam kereta. Laju sahaja dia menarik lengan Aisha.

 Masing – masing terhenti, tidak jadi lagi untuk masuk ke dalam kereta apabila Imelda masih lagi membuat perangainya.
           
Aisha hanya menggeleng kepala. “ Kau nak suruh aku duduk mana kalau kau nak aku ikut kau? Atas bumbung?! Nak suruh aku buat iklan syampu ke, bagi rambut aku menerawang macam hantu polong? Gitu? Cuba kau tengok sikit mamat ni bawa kereta apa.” Balas Aisha sambil matanya memberi isyarat kepada Imelda supaya menoleh ke belakang.

Imelda terus lipat maut, berpusing ke belakang.

Mangai!!! Mazda RX8?!! Warna silver lagi tu! Pergh! Canggih betul kereta mamat ni! Baru dia menyedari kereta apa yang dipandu oleh Adam. Sebelum ini, tak adalah pula dia mahu mengambil tahu.

“ Dia takkan bagi lebih dari dua orang naik kereta dia tu. Kereta mahallah katakan….” Aisha cuba memperli namun sedikit pun tidak dipedulikan oleh Adam.

Lagipun, memang betul apa yang dikatakan Aisha itu. Not more than two can get in the car! Itu syarat yang paling utama and everybody knows it already!

“ Lagipun, takkan aku nak tinggalkan Rehan sorang – sorang pulak kat sini, kan?!” Aisha mengelipkan matanya berulang kali, cuba beriak comel, mengharapkan Imelda akan faham akan situasinya namun hanya membuat tekak Imelda kembang melihatkan gayanya itu. Mukanya masih lagi kelat seperti awal tadi.

 Aisha menghela nafasnya. “ Okeylah, pandai – pandailah kau orang laki bini nak settlekan masalah rumahtangga kau orang ye. Bye – bye sayang!” Aisha memberikan flying kiss kepada Adam dan Imelda dan terus hilang ke dalam kereta Haykal. Imelda memandang kereta Haykal berlalu dengan hati yang rawan dengan perasaan geram.

Hish! Ada jugak aku bom kereta tu nanti! Kau orang memang sengaja nak kenakan aku!!! Imelda menjerit di dalam hatinya.

Shall we?” Adam tiba – tiba sahaja bersuara sambil tangannya membuka pintu kereta di sebelah pemandu. Imelda berjalan perlahan – lahan, melangkah dengan hati yang sebal.

“ Sejak bila jadi valet yang bertauliah ni?” Perli Imelda pada Adam sebelum masuk ke dalam kereta itu namun Adam sekadar memekakkan telinga dan terus menutup pintu kereta.

Perempuan ni memanglah! Aku cakap baik – baik, tapi dia balas macam nak telan orang! Apalah masalah dia yang buat dia macam tak puas hati aje dengan aku? Adam cuba berfikir namun tindakannya itu hanya sekejap cuma. It’s not worth the time to think about woman who are not emotionally stable!

Whatever! I don’t care!” Dia mengajuk ayat yang sering kali diulang oleh Imelda sambil membuat mimik muka yang penuh jengkel.

Adam masuk ke dalam kereta, menghidupkan enjin kereta dan mula memakai tali pinggang keledarnya. Dia menoleh ke sebelah, cuba melihat jika orang sebelahnya itu melakukan perkara yang sama dengan dia atau tak.

Erm…kak! Pakailah tali pinggang kereta tu kalau sayang nyawa. Ke nak aku tolong pakaikan untuk kau?” Sinis sahaja Adam menuturkan setiap baris kata.
           
Pandai jugak cakap Bahasa Melayu. Imelda mengomel sendiri.

“ Tahu pakai ke tak tu? Nak aku pakaikan jugak ke?” Tanya Adam lagi dengan nada menyindir.
           
“ Tak pe, orang dah belajar macam mana nak pakai tali pinggang keledar ni dari orang yang lagi beradab waktu kat Malaysia dulu. Tak payah nak susah – susah tolong pakaikan.” Balas Imelda dengan kasar.

Erm….pandai melawan. Ingatkan minah ni jenis minah yang pasif tapi rupanya tak. HurmI like it!  Adam tersenyum di dalam hati sendirian.  

Adam memandang kiri dan kanannya apabila dia tiba – tiba sahaja menekan minyak dengan mendadak menyebabkan Imelda terhenyak ke belakang. MoMonya pula terlepas dari pegangan dan sudah terpelanting ke bawah. Adam membalas jelingan tajam Imelda dengan senyuman plastik yang ditampal ke mukanya. Memang sengaja dia berbuat seperti itu tadi. Terbalas juga dendamnya, sedikit demi sedikit.
           
Told you to wear the seatbelt. It’s really for your own good dear. You see now what it is use for, don’t you?.” Adam mengenyitkan matanya pada Imelda sebelum dia terus memecut dan membiarkan sahaja perempuan di sebelah melayan perasaan dengan patung lembunya itu.
           
Dah besar panjang pun, nak berteman dengan patung lagi. Ingat comel sangatlah tu! Adam hanya mampu menggelengkan kepala apabila matanya sempat melirik ke orang di sebelahnya. Dilihatnya perempuan yang dipanggil Mel oleh kawan – kawannya itu asyik bercakap – cakap dengan patung lembunya itu.
           
Harap – harap kau tak tiba – tiba naik gila dalam kereta ni sudah! Adam berharap di dalam hatinya. Takut kalau tiba – tiba dia sakit, matilah aku! Maklumlah kan, apa – apa aje boleh jadi dengan orang yang cakap dengan lembu ni…
           

IMELDA tersedar dari lenanya apabila terasa kereta yang dinaikinya itu berhenti. Dia terpisat – pisat seraya menggosok kedua matanya dengan jari telunjuknya.

Dah sampai ke? Imelda bertanya pada dirinya sendiri. Dia terus memandang kerusi di sebelahnya. Kosong. Dia bingkas bangun dan keluar dari kereta itu. Dilihat Aisha tengah bercakap – cakap dengan Khalida sementara Rehan dan Haykal pula mengangkat barang – barang mereka keluar dari kereta. Dia cuba mencari kelibat Adam, namun tidak juga ketemu.

Mana pulak mamat tu pergi? But on second thought, kenapa aku nak ambil tahu pulak?! Lantaklah! Peduli apa aku dengan dia tu.

Imelda bersandar pada kereta itu dan sekali sekala dia memusingkan badannya ke kiri dan kanan selain menggeliat, cuba melegakan tubuh badannya yang lenguh akibat terlalu lama duduk bertapa di dalam kereta tadi.  Memanglah dia menaiki kereta mewah, tapi entahlah. Mungkin kerana dia asyik membekukan diri ketika bersama Adam tadi. Memang dia keras sahaja di dalam kereta sepanjang perjalanan mereka. Sikit pergerakan pun tak ada. Tak tahulah kenapa tapi memang tak selesa langsunglah naik kereta dengan orang yang kita tak suka! Nak cramp badan aku dibuatnya!

Mujurlah lepas jugak aku nak bernafas dalam kereta tu, kalau tak, mahunya mati kering aku tadi.

Tidak lama selepas itu, setelah puas dia menggeliat, Imelda berjalan menghampiri Aisha.

 “ Lama dah ke kita sampai?” Imelda lantas bertanya kepada Aisha. Lehernya memanjang seakan – akan cuba mencari sesuatu ataupun mencari seseorang.

“ Adalah dalam lima belas minit.” Khalida tolong jawabkan pertanyaan Imelda itu. Imelda berterima kasih dengan memberikan senyuman manisnya. Dia menarik Aisha jauh dari Khalida. Ingin bertanyakan sesuatu.

“ Mamat tu mana?” Imelda bertanya dengan suara separuh berbisik. Macam takut sahaja jika ada yang mendengar.

“ Mamat mana pulak ni?” Aisha memandang muka Imelda dengan penuh tanda tanya. Aci tanya aje. Sebutlah nama mamat yang mana satu. Ada tiga orang mamat kat sini. Itu tak masuk lagi mamat – mamat salih yang memang dah ada kat sini. Mel….Mel…

Hish kau ni kan! Sengaja ek? Aku korek mata tu kang, baru tahu! Adamlah! Mamat mana laginya yang aku nak tanya?!” Imelda akhirnya mengalah namun tetap dengan suaranya yang keras. Sakit hatinya dengan perangai Aisha yang itu.

“ Oh, dia ke?” Aisha mengoyak senyuman.

“ Ingatkan kau dah lupa nama dia…” Dengan sinis Aisha membalas lagi. Sengaja memperli kawannya itu. Bukannya dia tidak faham dengan soalan Imelda tadi, tetapi sengaja buat – buat  tak faham.

“ Entah. Aku pun tak sure dia pergi mana. Maybe jalan – jalan ambil angin kot.” Aisha membuat andaian sendiri.

“ Maklumlah, dalam kereta tadi mesti banyak angin kus – kus aje yang terlepas kan.” Sempat Aisha memerli.

Imelda menjeling tajam.

Ada orang nak mati! Aku cekik kau nanti, baru kau tahu, cik Aisha ooi…. Ada aje nak kenakan aku! Motif!

“ Okeylah, aku nak pergi tolong dia orang ni bawa naik barang – barang ke atas. By the way, you should enjoy the view darling while waiting for Adam. It’s really nice here…

Imelda terus berpusing tiga ratus enam puluh darjah di tempat dia berdiri sebaik sahaja Aisha menghilang diri bersama mereka yang lain. Ingin dia melihat keadaan sekelilingnya.

 Subhanallah…cantiknya! Dia lipat maut ke belakang pula, cuba melihat nama tempat yang akan mereka tinggal untuk dua hari yang akan datang setelah puas mencuci mata dengan ciptaan tuhan yang maha indah.

Matanya sekan mahu terjojol! Mangai!!! Peppers Fairmont Resort! Ini almost five stars punya resort. Mahal ni seyh… Siapa mampu nak bayar kalau macam ni?! Dada Imelda mula berombak.

Kalau share pun, still boleh berlubang poket aku ni nanti! Adeh…. Matilah saya macam ni. Nak buat macam mana ni? Pelbagai pertanyaan mula mengetuk kotak fikiran Imelda.

Kenapalah dia orang ni pilih tempat yang high standard sangat. Aku ni student lagi, manalah nak ada duit berkepuk dalam poket ni!

Don’t worry! All is being sponsored by Haykal!” Bagaikan membaca fikiran Imelda, dengan tiba – tiba sahaja ada suara bercakap di belakang Imelda yang lantas membuatkan Imelda berpusing ke belakang.

Ngeee……Mak enon kau! Rapatnya! Kalau tak, selamat aku! Imelda melangkah setapak ke belakang, cuba menjarakkan diri daripada makhluk di depannya itu apabila tapak kakinya tiba – tiba sahaja terpijak batu.

Aaaa!!!! Imelda menjerit sambil menutup matanya. Badannya mula hilang imbangan.

Aduhai! Selamatlah belakang aku jadi santapan tanah! Reseptor sakitnya telah pun bersedia dengan sakit yang bakal datang namun Imelda membuka semula matanya apabila dirasakan badannya seakan – akan terapung di udara. Dia tergamam dengan apa yang singgah di matanya. Muka Adam begitu rapat dengan mukanya. Imelda terus memejamkan mata, kaku dalam dakapan Adam, tidak tahu apa yang mahu dilakukan.

I really think that you’re alright but don’t you think you want to get up now? Cause my hand is hurting…” Suara lelaki itu bagaikan kejutan elektrik yang menyerang segala saraf dalam badan Imelda yang meminta supaya dia segera bertindak balas.  Imelda terus melepaskan diri dari cengkaman tangan Adam. Terkial – kial dia membaiki letak bajunya.

Thanks!” Ucap Imelda sepatah tanpa sedikit pun memandang muka Adam. Malunya tidak terkata.

You’re most welcome! But really…you could use a little less of your weight…” Adam membuat komen yang berunsurkan provokasi, sengaja.

Imelda terus berpusing mengadap muka Adam dengan matanya mencerlung. Panas hati mendengar ucapan sinis Adam.

Apakah mamat ni? Itu memang unnecessary komen! Tak perlu kot nak buat aku hot!

Aa….nanti! You can keep your anger for me later on and I promise I will entertain it equally! Now, just spare me all the tantrums!” Adam mengangkat tangannya ke arah muka Imelda saat mulut Imelda baru sahaja hendak terbuka.

Imelda menarik nafas dalam – dalam. Takpe…takpe… Aku sabar dulu.

“ Sekarang, let’s get our things and go upstairs! They all have been waiting for us already.” Dan Adam terus sahaja berlalu menuju ke arah keretanya setelah habis berkata - kata, meninggalkan Imelda sendiri. Imelda menghentakkan kakinya tanda tidak puas hati.


            IMELDA menghenyakkan punggungnya di atas sofa lembut di ruang tamu bilik yang mereka sewa. Yang lain – lain juga duduk terkulai, melayan fikiran masing – masing. Beg – beg mereka diletakkan bersama di satu sudut.

Mata Imelda baru sahaja hendak terpejam apabila Haykal tiba – tiba bangun. Lepas tu Rehan pula dan diikuti pula oleh Adam. Imelda terus sahaja segar, tidak jadi dia hendak melelapkan mata walau barang sekejap apabila melihatkan kelakuan mereka bertiga itu.
           
Hish! Macam manalah aku boleh ikut malaun – malaun ni datang sini? Buatnya dia orang ni buat apa – apa nanti, tak ke niaya kami yang bertiga ni? Adeh

Rasa kesal mula menerpa diri. Terasa dirinya gila kerana bersetuju mereka semua ini untuk datang ke sini.
           
“ Memanglah kau ni Imelda! Sengaja cari nahas!” Imelda mengetuk kepalanya tanpa menyedari perbuatannya itu menarik perhatian Adam.
           
Adam menyiku Haykal, menyuruh dia menala pandangannya ke arah Imelda.
           
Oit kak! Ada masalah mental ke? Kenapa diketuknya kepala tu?”

Imelda terus menyembunyikan tangannya apabila ditegur sebegitu. Dia cuba mencari suara sumbang yang berbunyi itu. Pandangannya meliar dan terus melekat pada dua orang makhluk yang sedang bertenggek pada balkoni di luar.
           
Haykal hanya tersengih dan Adam pula hanya membuat muka ketat dia yang kononnya comel tu.

Melihatkan rupa mamat berdua itu, Imelda jadi malas hendak ambil tahu. Dia sebaliknya mengejutkan Aisha yang mula ber‘romantik’ tidur di atas bahu Khalida.
           
“ Apa kau ni? Orang nak tidur la…” Aisha terpisat - pisat namun cepat sahaja kepalanya kembali lentok ke bahu Khalida.

“ Itulah aku nak tanya ni…Macam mana kita nak tidur nanti? Ada dua bilik je kot…” Imelda menggoyang – goyangkan semula Aisha.

Ada betulnya apa yang Imelda cakap tadi. Macam mana aturan tidur nanti? Tapi kalau fikir logik pun, mestilah yang satu tu bilik lelaki and yang satu lagi tu bilik perempuan, kan?  
           
“ Adam…” Aisha menjerit memanggil Adam namun Haykal dan juga Rehan turut   berpaling ke arah mereka. Serentak.

 “ Ni, Imelda nak tanya ni…”
           
Hati Imelda rasanya seperti hendak meletup dengan tindakan Aisha.

Yang dipanggil mamat tu kenapa?! Pandai – pandai je… Sengaja nak susahkan hidup aku!
           
Err…macam mana nak tidur nanti? Bilik ada dua je ni…” Teragak – agak Imelda bertanya tanpa langsung mengangkat mukanya. Malas mahu bertentang mata dengan mamat kerek itu, takut hatinya sakit semula mengingatkan apa yang terjadi di luar tadi.
           
Mendengarkan soalan itu, Adam menala pandangan kepada Imelda dan kemudiannya pada Haykal. Rehan juga memandang Haykal. Kedua – duanya mengisyaratkan kepada Haykal supaya menjadi jurucakap mereka.
           
“ Hah…ingatkan tak nak tahu tadi…” Haykal yang faham akan isyarat Rehan dan Adam mula bersuara.
           
“ Macam ni ceritanya…” Pada saat ini, kesemua lima wajah memandang Haykal dengan penuh konsentrasi.
           
“ Kisahnya bermula dengan….”
Straight to the point la…” Cepat – cepat dipotong oleh Adam dan Imelda, serentak. Kedua – dua mereka saling memandang namun hanya seketika sebelum masing – masing membuat muka ketat, seakan – akan tiada apa – apa yang berlaku tadi.
           
Haykal terkumpal – kampil apabila percakapannya dipotong lagi namun di dalam hati dia ketawa girang
           
“ Yelah…aku cakap terus terang ni. Aku dengan Khalida dalam bilik tu and Rehan dengan Aisha dalam bilik satu lagi. Okey guys?”

            Pertanyaan selamba Haykal itu disambut gelak tawa oleh semua kecuali Adam dan Imelda yang kaku, langsung tidak bereaksi.

Oit mangkuk! Aku ni kau nak campak mana pulak?” Adam bersuara semula sekaligus memecah segala tawa yang memenuhi ruang itu tadi. Kini, semuanya berpaling mengadap Adam. Aisha, Rehan dan Khalida masing – masing memegang perut, cuba untuk tidak melepaskan tawa.
           
Rehan saling berbalas pandangan dengan Aisha. Aisha hanya menjungkitkan bahunya.
                       
“ Yang itu, aku dah fikirkan. Kau tak payah nak risau.” Haykal membalas sambil menepuk bahu Adam. Adam memandang muka Haykal dengan dahinya yang masih berkerut seribu.
           
“ Kau nampak sofa yang cantik lagi empuk ni?” Tanya Haykal semula kepada Adam.
           
“ Dah tu, kenapanya dengan sofa tu?” Adam bertanya semula dengan suara yang kasar.
           
“ Apa lagi, kau dengan Mel tidur sinilah!” Haykal memberitahu lantas ketawa dengan sekuat hatinya. Yang lain juga turut ketawa sekali. Muka Imelda merona merah. Hatinya mula berapi.
           
“ Kau jangan nak main – main Haykal!” Jeritan Imelda yang memetir terus mendiamkan mereka semua. Haykal  memandang Imelda sambil menggaru – garu kepalanya.
           
Adeh….kenapalah dia ni selalu ingat aku ni serius? Bukannya aku maksudkan semua yang aku cakap tu. Aku main – main je pun…Alahai Cik Imelda sayang…
           
“ Mel…” Aisha cuba memujuk Imelda namun Imelda terus menarik lengannya dari pegangan Aisha. Khalida pula langsung tidak berani mahu dekat dengan Imelda.
           
“ Mel…janganlah marah. Aku main – main je tadi. Bukannya aku serius pun.” Haykal memulakan kata dengan penuh berhati – hati.
           
“ Sebenarnya bilik yang tu untuk kau orang bertiga, and bilik yang lagi satu untuk kami bertiga…”
           
“ Cakaplah awal – awal. Tak adalah kita nak dengar hantu menjerit pulak tadi.” Adam meluku kepala Haykal sambil terus berlalu masuk ke bilik yang dimaksudkan. Begnya diambil dan pintu terus ditutup. Imelda juga turut berbuat perkara yang sama namun tak adalah dia meluku kepala siapa – siapa. Dia mengambil begnya dan terus masuk ke bilik yang satu lagi. Pintu dihempas dengan sekuat hati.

Haykal menggosok kepalanya. Dia memandang yang lain – lain dan mereka hanya menjungkitkan bahu dan membuat muka.

No comments:

Post a Comment