Sunday, December 5, 2010

Cinta Bertandang Lagi 19


BAB
19


* I’m A Survivor…


Dua tahun berlalu…..


“ HAH! Berangan lagi!” Jerkahan Aisha yang tiba – tiba muncul itu mengejutkan Mel.

Terkejut Imelda dibuatnya bila dijerkah sebegitu rupa. Rasa nak tercabut aje jantung namun dia tak kuasa hendak marah pada Aisha lantas dia membiarkan sahaja.

“ Mel, aku selalu tengok kau ni asyik termenung. Kenapa ek? Kau teringatkan family kau ke? Or kau memang ada apa – apa masalah?” Aisha bertanya sambil mengambil tempat di sebelah Sarrah atau sekarang lebih dikenali sebagai Imelda.

Semenjak menjejak kaki ke negara Down Under ini kira – kira beberapa bulan yang lalu, Sarrah mula menggunakan nama Imelda. Dia mahu memulakan hidup baru dan untuk itu dia memerlukan identiti yang baru. Nama Sarrah terlalu banyak mendatangkan keperitan dalam hidupnya sebelum ini. Dia perlu meletakkan semua tragedi yang telah berlaku itu jauh dari ingatannya dan untuk itu dia memperkenalkan watak Imelda bagi dirinya.

New name, new friends and new for everything  for a start towards a new whole life.

 “ Kenapa?! Kau nak apa?” Imelda mendengus geram kerana ketenteramannya terus hilang bila si Aisha ini datang ‘menyerangnya’. Malas dia mahu menjawab pertanyaan Aisha tadi.

“ Erk…” Aisha sudah teragak – agak bila melihat mood Imelda yang ‘berangin’ semacam itu.

“ Sebenarnya aku datang sini sebab….” Perbualan mereka tiba – tiba terganggu apabila kedengaran suara perempuan menjerit.

“ Siapa yang menjerit tu? Tak sedar ke ni library?” Aisha mengomel sambil memanjangkan leher, cuba melihat gerangan yang sedang membuat drama itu.

I hate you! Damn you Adam! Don’t let me see you ever again or I’ll kill you! Bastard!” Seorang perempuan berambut brunette dengan pakaian yang sememangnya seksi habis menyumpah seorang lelaki yang kelihatan tenang dan selamba sahaja berdiri di situ seolah – olah makian itu bukan ditujukan kepadanya. Sedikitpun dia tidak terusik dengan kata – kata jelik perempuan itu terhadap dirinya. Perempuan itu pula terus berlalu dan masih terkumat – kamit meneruskan sumpah seranahnya.

 Huh! No wonderlah. Adam and another girls and….another break up I guess… Mesti sebab dia dah jumpa awek barulah tu.” Aisha duduk semula di tempatnya tadi.

Ceh! Perempuan mana yang tak bengang kalau dapat laki macam itu, tukar perempuan macam tukar baju aje, tapi mujurlah abang Rehan I bukan macam tu.” Aisha membuat komennya sendiri setelah melihatkan drama yang baru dipersembahkan itu.

“Siapa yang tidak kenal dengan Adam Mikhail? Borned in Malaysia but grew up here in Australia and manages to captured a girl’s heart just by his charms and wonderful wits. Naughthy boy but still brilliant and very athletic but still my abang Rehan is the best in the world.” Aisha masih meneruskan bebelannya sehingga Imelda mula naik rimas.

Imelda mencebir dengan pandangan yang penuh dengan rasa meluat. Meluat dengan apa yang dikatakan oleh Aisha itu tadi.
           
" Kau tahu tak, itu awek Adam yang nombor berapa ? Kalau tak silap akulah, maybe she’s the third for this month aje. Gila kan Adam tu ? Boleh aje dia buat perangai macam tu. Tapi itulah, dia...  

“ Yang kau ni, boleh tak jangan cakap pasal mamat tu? Aku tak suka tau! Lepas tu, tak habis – habis nak compare dengan Rehan Shahran kau tu! Macamlah dua – dua ketul makhluk alam tu bagus sangat!” Bidas Imelda dengan keras.

“ Sakit telinga tau aku dengar semua benda – benda tu!” Tambah Imelda lagi.

“ Lah, kau ni kan…aku pelik betullah! Kenapa kau ni anti sangat dengan mamat tu? Dia ada buat apa – apa pada kau ke? But, firstly, kau kenal ke dia tu sampai kau nak judge dia yang bukan – bukan ni?”

“ Judging him? I’m not the only one who’re doing that. Besides, it is what he shows to others. Jadi jangan cakap aku nak judge dia ke apa, itu hakikatnya.” Balas Imelda pula. Dia meluahkan apa yang dirasakan terhadap perangai Adam yang langsung dia tidak berkenan itu.

Huh! Nama sahaja orang Melayu, orang Islam tapi tak reti – reti nak jaga perangai, nak jaga adab. Perangai mengalahkan setan! Kaki perempuan! Kaki party! Clubbing! Entah – entah air haram itu juga pernah ditogoknya!

Terkulat Aisha di kerusinya mendengarkan kata – kata Imelda. Memang dia akan kalah kalau mahu becakar mulut dengan Imelda, jadi lebih baik dia mengalah sahaja.
“ Dah! Tak payah nak serabutkan otak nak cakap pasal mamat tu. Buat habis air liur aje,” bebel Imelda lagi sambil matanya mengekori pegerakan dan perbuatan Adam yang makin menyakitkan hati itu.

Boleh pula dia main kenyit – kenyit mata dengan perempuan kulit hitam tu lepas apa yang jadi tadi tu?! Dia ni memanglah! Taste dia dengan perempuan tu memang tahap antarabangsa! Habis semua jenis kaum dan bangsa dia nak kebas, nak bedal! Huh! Tak sedar diri! Lupa daratan! Lupa asal usul!

God! You’re totally changed!” Tanpa disedari, perkataan itu terlepas dari mulutnya.

“ Siapa yang dah berubah, Mel? Kau cakap dengan siapa ni?” soal Aisha semula kepada Imelda sambil kepalanya berkalih ke kiri dan kanan, cuba mencari gerangan manusia yang mungkin sedang berbicara dengan kawannya ini namun tiada siapa yang kelihatan.

“ Tak ada apa – apalah. Tak perlu kau tahu! Hah, kau nak cakap apa dengan aku tadi, before semua drama yang  mamat tu start tadi? Sampai ke sini kau cari aku kan. Jarang nak tengok kau ni sampai ke library ni, so apa hal?”

“ Hah, mujur kau ingatkan semula, aku nyaris lupa tadi. Macam ini kisahnya. Malam ini ada birthday party, birthday Haykal.”

“ Oh, really? So?” Imelda menjungkitkan keningnya. Apa kaitan dirinya dengan parti hari jadi Haykal pulak?

“ Dia orang nak celebrate kat tempat yang biasa dia orang lepak tu. Jomlah ikut sekali.”

“ Dia orang? Dia orang?” Imelda menekankan perkataan itu. Ingin benar dia mengetahui siapa yang dimaksudkan oleh Aisha itu meskipun dia seperti sudah dapat mengagak.

“Siapa dia orang tu? Cuba beritahu aku sikit siapa dia orang yang kau maksudkan tu. Manalah tahu kalau – kalau aku kenal kan.” Sinis lagi cara Imelda bertanya. Dia  memandang muka Aisha yang mula berubah riak itu sejurus dia habis meluahkan perkataan terakhirnya itu.

Er….you knowthem. You should know. Kawan – kawan dialah…” Teragak – agak sahaja Aisha menjawab.

“ Kalau ada Haykal, for surelah Rehan and Adam pun akan ada. Dia orang tu semua kan best pals, so mestilah kena ada sekali kan, in all occasions….” Aisha menjawab juga pertanyaan Imelda meskipun dia sedikit ragu - ragu. Nama Adam semestinya akan membuatkan kawannya ini teragak – agak untuk pergi.
So, are you coming? Please…make it happen! Please do come! Aku janji dengan kau yang parti tu mesti best. Kau takan menyesalnya kalau kau ikut sekali…” Aisha memandang Imelda dengan penuh harapan.

“ Datang ye?” Aisha cuba lagi memujuk Imelda. Lengan Imelda dipautnya. Mukanya diturunkan taraf kepada muka yang berharga seposen, berharapkan Imelda akan berlembut hati juga dan akan mengikutnya ke parti itu nanti.

Imelda menarik lengannya namun masih juga kejap dipegang Aisha.

Please…”

Tanpa mempedulikan rayuan Aisha, Imelda menarik tangannya lagi, kali ini dengan lebih kasar dan dia akhirnya berjaya meloloskan tangannya dari pautan erat Aisha.

“ Kau tak nak datang ke?” Lambat – lambat Aisha bertanya lagi.

“ Do you still expect me to show up at that stupid party with all those plastic people going to be there?! You got to be kidding me, Cik Atiq’ Aisha!”

I won’t! Never!” Imelda bingkas bangun. Dia mengemas buku – bukunya dan dia mahu beredar. Sudah tahu yang dia tidak pernah hadap dengan manusia bernama Adam tu, lagi mahu diajak pula. Pasti perangai yang bakal ditunjukkan oleh Adam ketika parti itu mampu untuk membuatkan dia muntah darah. Jadi dari menyeksakan diri, baik aku duduk bilik, tidur! Lagi bagus!

 “Mel! Apa masalah kau ni?” Bahu Imelda tiba – tiba direntap dari belakang. Rupa – rupanya, Aisha dapat juga mengejarnya.

“ Masalah aku? Kau tanya apa masalah aku?” Imelda bertanya dengan nada yang cukup lembut sambil mengukir senyuman kepada sahabatnya itu, senyuman yang sesinis mungkin dan Aisha sememangnya amat kenal dengan senyuman dan riak wajahnya yang satu itu.

“Aku okey aje. Cuma aku tak nak pergi to that stupid party! That’s all and that’s it! Susah sangat ke kau nak terima?!” Imelda mula menyinga, berang dengan Aisha yang masih mahu terus mendesak.

Aisha hanya mampu terkebil – kebil di situ. Dia tidak berani hendak menegur Imelda lagi dalam dia keadaan sebegitu rupa apatah lagi untuk memujuk Imelda untuk pergi bersamanya ke parti hari jadi Haykal.

“ Dah, aku nak balik!” Imelda terus berpusing membelakangkan Aisha dan mula melangkah dengan langkahan yang selaju mungkin, menuruni anak tangga apabila dia tiba – tiba terlanggar seorang lelaki. Habis semua buku – buku yang dipegangnya bertaburan.

Tanpa melihat siapa yang dilanggarnya, Imelda segera membongkok untuk mengutip buku – bukunya. Dia hendak cepat. Banyak lagi kerja yang harus dia diselesaikan. Duduk di library pun tidak lagi menjanjikan keamanan jadi baik dia berkurung di dalam bilik di apartmen mereka.

Hish…siapalah mamat ni? Tak ada adab betul! Ingatkan nak jugalah dia tolong aku angkatkan barang – barang aku tapi ini tidak! Boleh aje dia berdiri di situ, macam tak ada apa – apa yang jadi. Angkuh betullah!” Imelda membebel sambil tangannya ligat mengutip buku – buku dan nota – notanya yang bertaburan.

Selesai mengutip barang – barangnya, Imelda bingkas bangun dan dia terkejut dengan apa yang dilihatnya. Adam Mikhail! Huh! Padanlah angkuh sangat! Hish! Apalah malang sangat nasib aku kena jumpa dia ni lagi?!

Out off the way!” Dengan itu juga Imelda menujah bahu Adam dengan bukunya dan terus berlalu begitu sahaja. Dia meluat melihat Adam Mikhail dan disebabkan itu dia mahu cepat – cepat meninggalkan tempat itu namun tidak tanpa memberi sebarang ‘kenangan’ pada manusia yang melanggarnya tadi. Rasakan! Berlagak sangat. Memang patut pun kena! Menyampah ! Meluat !

What the hell?!” Adam memandang perempuan yang tiba – tiba ‘menyerangnya’ tadi. Dia terus mennyirap! Dasar perempuan! Memang melampau! Emotional tak mengira tempat! Entah apa – apa! Sempat Adam mengomel sambil dia mengambil sebuah buku berwarna hitam yang tertinggal di lantai.

Hey lady! You miss your….”

Sebuah buku hitam berada di tangannya. Mulanya dia ingin memanggil perempuan itu untuk memulangkan buku tersebut namun dia terus mematikan niatnya itu mengenangkan sikap perempuan itu yang kurang beradab dengan dirinya tadi.

You left it, so I guess you should know how to find it…later though…!” Adam menjerit pada perempuan yang semakin menjauh  itu walaupun dia amat pasti yang perempuan itu memang tidak akan mendengar jeritannya itu.


IMELDA menyelongkar seluruh begnya. Dikeluarkan segala isi kandungan di dalam beg itu, ditaburkan segala isinya di atas katil namun tidak juga dia menemukan apa yang dimahukan. Sudah puas dia mencari namun masih juga tiada.

Hish….mana pulak perginya benda alah tu?”

“ Aku tertinggal ke waktu aku pergi library tadi?” Imelda bertanya pada dirinya sendiri. Sudah dicari serata tempat di dalam biliknya itu tapi masih juga tidak ketemu.

“ Tapi aku pasti aku dah bawa balik dah tapi mana pulak pergi ni…..???” Imelda mendengus geram.

Takkan tercicir kot ?” Desir nafas keras keluar dari mulutnya. Sudah puas dia menyelongkar satu biliknya sampai naik lelah dibuatnya namun tetap tak jumpa diarinya itu.

Alah...habislah kalau orang terjumpa. Buatnya dia baca semua benda dalam tu nanti, macam mana?” Imelda menghempaskan badannya ke atas katil. Ditarik bantal goleknya untuk dijadikan alas kepalanya.

Di dalam diari itulah dia mencurahkan segala rasa dan rahsia hatinya. Hampir semua kisah hidupnya tercatat di dalam diari tersebut. Kisah hidupnya selepas kehilangan Zaid Izlan dan bayi mereka tidak berapa lama kemudian semuanya disingkap di dalam diari itu.

Hish…..menyampahnya…..aku….!!!!” Imelda menjerit geram.


SARRAH mengusap perutnya yang semakin membulat itu. Senyuman terukir mekar di bibirnya. Tidak sabar dia menungu kedatangan si kecil itu. Sudah pasti kehidupannya akan lebih bermakna dengan kehadirannya anaknya ini nanti.

Dia masih menunggu gilirannya untuk menjalani medical check up bulanannya. Dia bertegas untuk pergi sendirian meskipun abangnya telah berjanji untuk menemankannya. Kak Iman juga tidak dibenarkan untuk ikut. Sememangnya dia lebih selesa untuk pergi sendirian.

“ Kalau abang ada dengan Sarrah sekarang, mesti kita happy sekarang kan?” Sarrah bercakap sendirian sambil menyeka air matanya yang menitis apabila namanya tiba – tiba dipanggil. Kini gilirannya pula setelah lama dia menunggu.

Sarrah mengambil tas tangannya dan dengan berhati – hati dia berusaha untuk bangun dari kerusinya. Kandungannya yang sudah memasuki bulan keenam agak membataskan pergerakkannya namun dia sudah lali dengan semua itu. Sarrah menarik nafas dalam – dalam. Perlahan – lahan dia berjalan dan melangkah masuk ke bilik pemeriksaan yang berada tidak jauh dari situ.

Sarrah membalas senyuman Dr. Atikah. Wajah yang amat dikenalinya. Siapa sangka bahawa gynaecologistnya ini adalah salah seorang sahabat baik kepada arwah suaminya dahulu kini menjadi kawan baiknya juga. Arwah suaminya yang bertegas menginginkan dia berada di bawah jagaan Dr Atikah menyebabkan mereka sentiasa meluangkan masa bersama dan Atikah jugalah yang berada di sampingnya dahulu pada waktu getir dirinya dahulu.

“ Hai Sarrah! Sihat?” Atikah memulakan bicara dengan nada yang ceria.
“ Macam yang you tengoklah, still surviving...I guess…” Sarrah menjawab lemah. Lama dia mengerutkan dahinya seakan berfikir tetapi dia cepat – cepat menyimpul senyuman semula. Mahu juga ketawa rasanya apabila mengingatkan semula jawapan yang keluar dari mulutnya tadi memandangkan riak muka Atikah yang terus sahaja bertukar tadi.

“ Okey, that is sure something.” Atikah membetulkan duduknya, cuba berlagak biasa dan cuba untuk memahami keadaan sahabatnya itu.

“ Apa – apa jelah you ni! Dah…dah…jangan nak fikir bukan – bukan!” Sarrah cuba mengalihkan perhatian Atikah dari apa yang telah dia katakan tadi.

Okay, now, let’s get to business why we were here. So, how’s the baby? Anything special or new things  happened?

“ Erm…past few days, I can feel the some movements and even few kickings, well sometimes, not always.”

“ Hah! Sekarang pun rasa dia macam gerak – gerak!” Tangan Sarrah terus melekap pada perutnya dan merasai nikmat yang hanya insan bergelar wanita sahaja yang mampu merasainya. Sarrah tersenyum lagi dan kali ini senyumannya melebar panjang. Hatinya berbunga bahagia dengan apa yang sedang dia alami sekarang. Semua dukanya seakan – akan hilang terus dari pundaknya.

Setelah beberapa ketika, pandangan Sarrah tertumpu semula kepada Atikah yang asyik memerhatikan tingkah lakunya dari tadi.

He’s alright to be that way right? You know, the kicking and moving thing. He’s good right???”

“ Oh…absolutely! That means he’s growing perfectly! And about the ‘he’ thing…You tak nak tahu ke gender baby you tu? To confirm it. Tak payahlah asyik nak pakai  heorshe’ je kan.”

“ Eh? Dah boleh tahu ke?” Sarrah bertanya semula dengan nada terkejut. Mukanya menggambarkan perasaan terujanya.

Anytime you want. I can do that for you. I’m the doctor, right?”

“ Bukan dulu you tak nak tahu ke gender baby you ni? So, kenapa boleh tiba – tiba tukar fikiran pulak ni?” Atikah bertanya semula sementara Sarrah mangambil tempatnya di atas katil. Gel jernih disapukan pada perutnya yang membulat itu. Terasa sejuk apabila gel itu mula menyentuh kulit perutnya.

“ Tu dulu, tapi sekarang lain. Entah, tiba – tiba aje I rasa nak tahu. Tak sabar pulak rasanya.”
“ Okey, sekarang ni, you nampak tak this thing yang macam pumping ni?”

Pandangan Sarrah serta merta teralih pada skrin yang berada di sebelahnya tu, melihat pada tempat yang ditunjukkan oleh Atikah.

That’s the baby’s heart.” Atikah tersenyum melihat reaksi Sarrah yang ceria itu.

“ You rasa kan, baby you ni laki ke perempuan?” Atikah sengaja berteka – teki dengan Sarrah sebelum dia memberitahu keputusannya.

“ I tak kisah kalau baby boy or baby girl pun as long the baby is fine tapi arwah nak sangat anak lelaki tapi…. tak tahulah.”

Well, tahniahlah Sarrah. You akan dapat baby boy! Macho and handsome  guy just like the daddy! Hopefully…” Atikah cuba berseloroh.

“ Ye ke?!!” Sarrah bertanya lagi dengan senyuman mula membunga dan terus melebar di bibirnya.

“ Betullah. Takkanlah I nak main – main pulak kot. Doktor mana boleh nak tipu patient dia pulak…Haih…How come laa you ni” Atikah sengaja mahu mengajuk Phua Chu Kang, cuba menceriakan suasana.

Sarrah tersenyum lagi mendengarkan kata – kata Atikah namun pada masa yang sama, airmatanya tidak dapat lagi dibendung untuk tidak menitis.

“ Abang, kita akan dapat anak lelaki, just like what you wished for…..”


“ ASSALAMUALAIKUM……

Sarrah melangkah masuk ke dalam selepas meletakkan flat sandalnya di atas rak kasut. Di situ, tersusun bermacam jenis flat sandal kerana bukan dia sahaja yang memakainya, kak Iman juga turut menggunakannya. Biasalah kan, tu je kasut yang dibenarkan untuk ibu – ibu mengandung di dalam rumah ni. Arahan Abang Naym, nak buat macam mana kan, ikut jelah.

“ Adik dari mana ni?” Puan Larasati yang muncul dari dapur terus bertanya pada Sarrah namun tidak perlu untuk Sarrah menjawab kerana dia sudah tahu Sarrah dari mana. Senaskhah Yassin juga berada di tangan anaknya itu bersama sebiji jag. Tahulah dia bahawa anaknya itu baru sahaja pulang dari tanah perkuburan.
“ Adik pergi ke kubur Lan lagi ye?”

Sarrah hanya mampu tersenyum mendengarkan pertanyaan ibunya itu. Diletakkan jag yang dibawanya di atas meja dan dia terus melangkah ke dapur. Fikirnya mahu menghilangkan haus di tekak.

“ Adik okey ke ni?” Puan Larasati bertanya lagi apabila melihat muka Sarrah yang agak pucat itu.

“ Eh, adik okey jelah ibu. Mana ada apa – apa. Maybe adik penat sikit kot sebab perut ni dah makin besar kan…Nak gerak pun dah susah sikit. Mengah.”

“ Tu la pasal. Janganlah adik asyik keluar sorang – sorang lagi. Ibu risau. Nanti kalau adik nak keluar lagi, beritahu ibu sekali, biar ibu temankan.”

“ Yelah ibu, lepas ni kalau adik nak keluar lagi, adik mesti beritahu ibu ye….”

Puan Larasati masih tidak yakin dengan janji anaknya itu.

“ Dahlah ibu, jangan risau – risau sangat. Tak ada apa – apalah.” Sarrah menggosok – gosok bahu ibunya itu.

“ Okeylah ibu, adik nak naik atas dulu, nak tidur. Hehehe…mengantuklah…”

“ Hah, pergilah naik. Rehat cukup- cukup. Nanti kalau dah masuk waktu, ibu kejutkan.”

Sarrah hanya mengangguk dan segera berlalu. Perlahan – perlahan dia melangkah kerana bahagian bawah perutnya tiba – tiba sahaja terasa agak senak.

Aku ni terlalu letih kot. Mungkin selepas aku tidur nanti, sakit ni akan hilanglah. Tidurlah ubat segala penyakit kan? Sarrah membuat andaiannya sendiri, cuba menyedapkan hatinya.


            SARRAH tiba – tiba terjaga dari tidurnya. Bahagian bawah perutnya rasa seperti dicucuk – cucuk. Pedih. Dia berusaha untuk bangun dari keadaannya yang sedang berbaring dan cuba untuk memasang lampu meja di sebelahnya.
           
Sakit di pangkal rahimnya makin menyucuk. Rasa senak tidak terkata. Sarrah meraba pangkal pehanya dan… darah!
           
“ Ibu…Ibu!” Sarrah menjerit, memanggil ibunya.
           
“ Tolong adik, bu!”

Puan Larasati terkejut melihat keadaan anaknya itu. Darah mula membasahi tempat duduk anaknya itu dan Sarrah mula mengerang kesakitan. Puan Larasati bangun, niatnya mahu mengejutkan Naym.
           
“ Ibu!” Sarrah memanggil ibunya semula.
           
“ Ibu! Ibu!” Sarrah termengah – mengah.

Baby Sarrah! Kenapa dengan baby Sarrah ni?! Ibu…!!” Sarrah menjerit lagi apabila terasa perutnya seperti dicucuk lagi.
           
“ Naym!” Puan Larasati akhirnya menjerit memanggil Naym, tidak berani untuk meninggalkan Sarrah sendirian.
           
           
            IMELDA menyapu air matanya. Dia kehilangan satu – satunya kenangan yang ditinggalkan oleh Zaid Izlan kepadanya.
           
Terlalu perit apabila mengingatkan semua itu semula. Satu persatu orang kesayangannya pergi meninggalkan dirinya namun semua itu telah berlalu. Dia kini sedang menjalani kehidupannya semula, jauh dari segala memori pedihnya.
           
“ Imelda!” Imelda mengejutkan dirinya dari kenangan semalam lantas segera bangun dari pembaringannya.
           
“ Oh diari! Mana kau ni?!” Imelda mencekak pinggang sambil terus berusaha mencari diarinya itu.         

No comments:

Post a Comment