Sunday, December 5, 2010

Kisah Kasih Mutiara 6


BAB
6


            TIARA, apa buat perangai macam tu? Bangun!”

            “ Tak nak!” Selamba Tiara melawan cakap emaknya.

            Haaa….Sangat stress aku kalau macam ni! Apa dia buat kat sini?! Tiara sudah mahu naik meroyan. Dia terus merengek – rengek di atas lantai.

Perangai tak matured ke?! Hah, biar orang nak cakap apa! Aku nak guling ke, bergolek ke…Aku punya suka. Rumah aku, so aku berkuasa. Tak kira! Mamat tarzan tu kena keluar juga.

            Balqish membiarkan sahaja Tiara menggila sendiri di depan pintu sementara dia terus mengambil tempat di sebelah Tariq. Maisarah sudah terkekek ketawa melihat perangai kakaknya yang tak betul tu. Mak cik Timah sudah tidak tahu mahu berkata apa.

            Tiara tiba – tiba berdiri di atas kakinya. Dia berjalan laju ke arah Tariq. “ Encik Tariq, bangun!”

            Mak cik Timah, Maisara dan Balqish memandang dengan penuh debaran, menanti apa yang mahu dibuat oleh Tiara kepada Tariq. Masing – masing menahan nafas.

            Tariq menoleh melihat Tiara di belakangnya. “ Fuyoo…Ni baru macam singa, rambut pergh…Lawa!”

            Tiara menjulingkan matanya ke atas, cuba melihat keadaan rambutnya. Ek!

Dikirai rambutnya dengan jari cepat – cepat. Bang di dahi dibetulkan semula sambil ditiup – tiup.

Better! Now, Encik Tariq, up!”

Okay, I’m up, now what?”

Tiara tergamam seketika. Pelik kerana mudah sahaja Encik Tariq mengikut arahannya tadi. Laju pulak tu.

Now out…”

“ Erm…Saya tak nak keluar!”

Now, ini baru Encik Tariq yang aku kenal. Degil, kepala batu and selalu cari pasal dengan aku! Tiara menyinsing lengan t-shirtnya tinggi – tinggi.
“ Tak nak keluar ye? Takpe, biar saya tolong!” Dia terus menolak Tariq. Kedua – dua telapak tangannya sudah dibelakang Tariq, berusaha menolak Tariq yang semestinya cuba melawan dengan mengeraskan diri dia di situ. Kepala kerusi dipegang erat. Tapak kaki ibarat sudah dipaku padu ke tanah namun kudrat Tiara bukan sebarangan.

“ Encik Tariq ingat saya cekeding macam ni tak kuat ke?” Suka hati Tiara apabila melihat mamat tarzannya sudah mula berginjak dari tempatnya. Selangkah, dua langkah dan banyak langkah selepas itu.

“ Erm…” Tariq membiarkan Tiara bahagia dengan sangkaannya itu. Kalau dikuatkan tekadnya, memang sampai ke Subuh, belum tentu si Tiara tu dapat menggerakkannya tapi where’s the fun in that, kan?

Bunyi beduk diketuk tiba menyapa pendengaran dan diikuti pula dengan azan Maghrib. Tariq terus berhenti dan berpaling mengadap Tiara.

“ Dah azan, kita berbuka dulu ye, lepas ni, kita main lagi…Abang janji adik comel!” Tariq menepuk lembut kepala Tiara sebelum terus melangkah menuju ke meja makan semula.

Tiara mencekak pinggang. Bang di kepala ditiup semula, membetulkan letak rambutnya, kemudian dia cepat – cepat lari ke meja makan. Kerusi yang ditarik oleh Tariq sebentar tadi dirampas semula.

“ Ini tempat saya!” Ujar Tiara semula kepada Tariq yang termangu bila dia diperlakukan sebegitu tadi.

Tariq menjungkit bahu. “ Whatever!” Dan dia mengambil tempat di sebelah Tiara. Tiara baru hendak bersuara lagi namun dia mendiamkan sahaja bila melihat jelingan Mak cik Timah. Serta – merta dia duduk.


TIARA mengetuk kepalanya sambil masih terus menggelengkan kepala berulang kali, cuba membuang segala yang terhinggap di benak fikirannya sekarang. Namun, bila bayangan itu mula menghilang dari wayang fikirannya, suara lelaki itu pula beralun lunak di pendengarannya.

“ Hish, Tiara! Apa masalah kau ni? Baru sekali dia jadi imam solat, kau dah cair ke? Hish, jangan buat gila Tiara! Jangan…”

“ Haih, tu apa pasal dok cakap sorang – sorang tu? Cepatlah, orang dah nak pergi dah ni…” Mak cik Timah mengomel lagi. Mana tidaknya, bila semua sudah bersiap hendak ke surau, anak daranya yang sorang itu duduk bercakap seorang diri di atas kerusi.

Seperti biasa, Tiara menggulum senyuman trademarknya. Hanya dia, emak dan argh… mamat tarzan tu! Si Maisarah memang cuti and kak Balqish pulak, timing dia baik punya. Habis buka, saat mamat tarzan ni ada kat rumahlah dia nak cuti kan…Aiseyh!

Mereka bertiga jalan beriring menuju ke surau kampung mereka. Bukan mereka bertiga sahaja, bahkan ramai lagi jiran tetangga yang turut sama. Masih ramai lagi yang turun menunaikan solat terawikh meskipun tinggal sehari sahaja lagi berpuasa.

“ Terima kasihlah mak cik sebab terima sudi kehadiran saya kat sini…”

Tiara mencemik! Aku tak sudi! Bluekk!

Mak cik Timah tersenyum, “ Panggil mak je…”

Tiara terus menjeling. Apa mak ni? Habis semua orang nak tabal jadi anak ke? Kak Balqis cukuplah, yang nak suruh mamat tarzan ni sekali, kenapa?

“ Boleh ke? Nanti ada orang marah pulak…” Perlahan Tariq membalas, menuju terus pada Tiara.

Memang aku marah! “ Pedulilah dia tu…” Jawab Mak cik Timah semula.

Nak tercabut mata dibuatnya bila emaknya sendiri tidak mahu menangkan dia. Alih – alih, dia juga yang ditempelak semula.

“ Ni mak nak tanya sikit, kenapa Tariq tiba – tiba nak beraya kat sini? Kat kampung tak ada orang dah ke?” Mak cik Timah bertanya lagi. Balqish tadi tidak bercerita panjang dan dia pula lupa hendak bertanya lebih lanjut.

Tariq tersenyum, “ Biasanya, tiap – tiap tahun saya balik kampung kat Johor tu, tapi kali ni mak ayah saya terpaksa pergi Sarawak sebab kakak saya bersalin malam tadi. Lepas tu, saya ingat nak beraya dengan Balqish aje tapi baru teringat yang Balqish ikut balik kampung Tiara, so dengan muka tak tahu malunya, saya call lah Balqish and Balqish pun beritahu mak kan?”

Mak cik Timah mengangguk faham. Tiara pula sudah bergelodak perut dibuatnya. Mak? Hai, senangnya dia panggil mak aku mak kan? Tak kekok langsung! Memang mamat tarzan tak tahu malu! Cet! Tiara terus mengomel geram di dalam hati.

Lagipun, tak ada rumah saudara mara yang lain ke sampai rumah aku jugak yang dia nak terjah?! Sengaja! Memang dia sengaja datang nak rosakkan hari raya aku! Argh! Benci kau!

“ Hah, cukup – cukuplah mengumpat dalam hati tu. Ni, kita nak buat amal ibadat ni, jaga perangai tu sikit…” Tutur Mak cik Timah semula saat langkah mereka menghampiri kawasan surau.

Dush! Amik kau! Kena sebijik! Itulah penangan Mak cik Timah. Sekali dia sound, hah! Haru! Tiara terkedu sendiri.


“ EH, mana mak?” Tariq yang dari tadi duduk menunggu di tepi pagar terus bertanya apabila melihat hanya Tiara sahaja berjalan ke arahnya.

“ Kaki mak cramp tadi kat dalam, lepas tu mak tumpanglah naik kereta kak Senah, balik…”

“ Dah tu, kenapa awak tak ikut sama?” Tanya Tariq lagi sambil mereka beriringan keluar dari kawasan laman surau.

Ek eleh mamat ni! Banyak tanya pulak dia! Ingat aku nak sangat ke jalan balik dengan kau! Ni pun, mak suruh tau, kalau tak…Harapanlah! Jalan sorang – sorang balik rumah! Hish!

“ Mak suruh saya ikut Encik Tariq balik, takut – takut Encik Tariq sesat ke…Kena culik ke…Kena makan rimau ke…”

“ Eh, ada rimau ke?”

“ Ada kot…” Tiara menjawab malas.

“ Ara!” Tiara terus berpaling ke belakang bila mendengar suara yang sangat biasa di pendengarannya itu.

Buru – buru lelaki itu berjalan menghampiri Tariq dan Tiara.

“ Abang Epy!” Suara Tiara melonjak gembira.

“ Ara sihat?” Tanya Hanafi lagi.

“ Ara sihat aje, abang bila sampai?” Tanya Tiara semula. Tariq di sebelah pula hanya terdiam kaku, sementara dia terus mengamati lelaki yang dipanggil abang Epy itu. Di hatinya mula menggunung pelbagai persoalan dan ada sedikit rasa cemburu menyinggah. Cemburu kerana Tiara kelihatannya begitu ceria dan gembira di samping lelaki itu dan mereka seakan sangat rapat antara satu sama lain.

“ Abang baru je sampai petang tadi. Ni Tariq ye?” Hanafi menghulurkan tangan untuk bersalam.

“ Eh, mana tahu?” Tanya Tariq lantas menyambut huluran tangan lelaki itu.

“ Mak beritahu tadi, nampak dia waktu Kak Senah nak keluar surau tadi dengan anak – anak. Itu yang dia suruh temankan Tiara jugak ni…Tak elok kan jalan berdua malam – malam macam ni…”

Tariq mengangguk – anggukkan kepala. “ Aku Hanafi by the way…”

            “ Faeez Tariq…Tapi panggil Tariq aje.” Ujar Tariq lagi.

“ Bos Tiara ye…”

“ A’ah, lebih kuranglah but not directly. Kau dengan Tiara pulak…erm…” Tariq teragak – agak mahu bertanya.

  “ Abang Epy nanti singgahlah rumah, mak ada buat kuih sikit petang tadi. Boleh bawak balik bagi Mak Esah sekali…” Tiara tiba – tiba menyampuk, menyekat Hanafi yang baru sahaja mahu menjawab pertanyaan Tariq tadi.


EPY, nah bawak balik bagi mak kamu sekali dengan kuih tu…” Mak cik Timah menghulurkan dua ikat daun ketupat palas yang sudah siap dianyam kepada Hanafi.

“ Mak, bagi sarung aje? Isi tak ada ke?” Seloroh Hanafi, cuba mengusik Mak cik Timah.

“ Kamu nak makan isi, datanglah rumah raya nanti…” Balas Mak cik Timah semula.

“ Eh, mesti Epy datang punya. Erm…Takpelah mak, Epy nak minta diri dulu.”

“ Hah, kirim salam kat mak kamu semua ye…”

“ Abang, hati – hati ye…” Pesan Tiara pula, lembut dengan wajahnya terukir senyuman manis. Epy sekadar menganggukkan kepala sebelum berjalan balik ke rumahnya yang terletak selang beberapa rumah dari rumah Tiara. Balqish dan Tariq yang dari tadi asyik menganyam ketupat, terus mengangkat kepala. Dilihatnya terus pada Tiara. Kemudian, mereka bertukar pandangan sesama sendiri.

  Maisarah yang dari tadi duduk memerhati, ketawa kecil melihat muka blur Balqish dan Tariq. Mesti dia tidak tahu siapa abang Epy pada keluarga mereka.

 “ Pssst…Akak dengan abang tak tahu ke?” Maisarah cuba berbisik dengan mereka berdua.

“ Tahu apa?” Balqish sudah tertarik. Tariq juga sudah memanjangkan leher, cuba untuk tumpang sekaki.

“ Abang Epy dengan kak Tiara tu…”

“ Hah, dari tadi lagi abang nak tanya…” Tariq tidak bersembunyi lagi. Terang – terangan dia menyatakan rasa ingin tahunya tentang perkaitan Tiara dengan Hanafi.

“ Dia orang tu…”

“ Sarah! Jangan nak bukak cerita…” Tiara yang datang entah dari mana, tiba bersuara. Ingatkan masih lagi bermadu asrama dengan abang Epy dia. Ceh! Maisarah terpaksa menutup mulutnya.

“ Sarah, beritahulah…” Desak Balqish semula apabila Tiara menghilang ke dapur.  

Sarah melirik pandang ke dapur. “ Tak boleh, nanti kak Tiara marah Sarah. Tanya ajelah kak Tiara nanti…”

Tariq mati kutu. Terpaksa lagi dia memendamkan rasa ingin tahunya itu. Nampak sangat jika dia terlalu mendesak nanti. Argh, biarlah. Peduli apa aku kalau Tiara nak kahwin dengan mamat tu sekalipun, kan?

“ Eh, ni ketupat jenis apa kamu anyam ni Tariq?” Mak cik Timah mengangkat beberapa daun palas yang sudah siap dianyam di sebelah Tariq. Lain bentuknya. Bukan segi empat macam yang selalu nampak.

“ Tu panggil ketupat bawang mak…Banyak lagi bentuk yang boleh buat tapi saya tak ingat sangat nak buat macam mana dah…Kalau ayah saya, lagi banyak bentuk dia boleh buat…”

“ Memang kamu belajar ke Tariq?” Tanya Mak cik Timah lagi dengan rasa kagum yang masih terselit pada suaranya.

“ Mak, kalau anak lelaki Johor tak tahu nak buat semua benda ni, jangan mengaku orang Johorlah….”

“ Ooo…Macam tu ye abang Tariq?” Maisarah yang tadi asyik mendengar ikut sama masuk berbual.

Tariq mengangguk – angguk. “ Kalau kat kampung abang, orang lelaki yang selalu buat kerja menganyam ni…”

“ Mak, kopi…” Tiara datang dengan membawa dulang berisi air kopi dengan sepinggan karipap panas.

“ Wah, sedap ni. Kopi o dengan karipap panas…” Tariq yang melihat sudah kecur air liur.

“ Minum dulu…Mak nak kemas semua ni bagi bersih…” Mak cik Timah mengutip sarung ketupat palas yang sudah siap dianyam dan diletakkan di dalam besen kecil. Daun – daun yang berlebihan dikutip dan dikumpulkan setempat.

“ Biar Balqish tolong.”

“ Wah, sedaplah air kopi awak. Beli kat Starbucks ek?” Tariq sudah mula menyakat Tiara yang sedang mengutip leretan – leretan daun kelapa palas yang berciciran di beranda rumahnya itu. Maisarah yang mendengar terus menutup mulut. Tiara menjeling geram namun dia malas mahu membalas.

Sabar Tiara, sabar. Dia sengaja nak cari pasal tu. Kopi aku disamakan dengan kopi Starbucks?! Hello, kopi aku lagi up, okey! Biar…Biar je dia tu. Jangan dilayannya orang tak sihat macam tu, buat sakit jiwa je nanti.

Tariq melunjurkan kaki sambil terus menyisip kopi. Digigit perlahan karipap yang baru sahaja digoreng, fresh dari kuali gitu. Erm, sedap!

“ Karipap ni, awak beli yang frozen punya ek? Lepas tu goreng?” Tariq sengaja lagi memprovok Tiara meskipun dia tahu yang karipap itu sebenarnya hasil tangan Tiara. Mahu melihat, sampai bila Tiara mahu mendiamkan diri tidak melawan.

Tiara diam lagi. Tariq tidak puas hati. Kenapa Tiara tidak melawan pula kali ni? Alahai…Bosanlah kalau macam ni.

“ Sarah, kenapa dengan kakak Sarah ni? Senggugut ke?” Tariq beralih pada Maisarah pula bila Tiara tidak mahu melayannya.

“ Entah, kakak tu selalu je buat perangai macam tu…”

“ Ooo…” Terangguk – angguk Tariq.

“ Abang Epy dengan kakak Sarah ni ada apa – apa ke?” Tanya Tariq lagi kepada Sarah.

“ Erk…” Sarah tidak berani menjawab apabila panahan mata kakaknya tepat menuju padanya.

“ Kenapa sibuk nak tahu?” Tiara tidak mahu berdiam lagi.

“ Dah tu, kenapa susah sangat nak beritahu?”

“ Eh, saya punya pasallah nak beritahu ke tak! Yang Encik Tariq sibuk nak tahu tu kenapa?”

“ Saja…” Pendek balasan Tariq.

“ Erm, Tariq…” Mak cik Timah perlahan – lahan duduk menyimpuh di sebelah Maisarah setelah siap semua kerjaannya di dapur tadi.

“ Mak, makan…” Pelawa Tariq kepada Mak cik Timah tetapi Mak cik Timah terus menggeleng kepala.

“ Puas dah mak makan karipap si Tiara ni buat…Erm, ni mak nak cakap sikit. Mak dah panggil si Atan, anak Kak Senah kau datang ambil kejap lagi…Tariq tidur rumah dia. Tak payah nak risau apa. Laki Kak Senah tu anak sepupu abahnya Tiara. Lepas tu, anak – anak dia pulak semuanya laki takde perempuan. Mak bukan apa, rumah mak ni semua perempuan, ada anak dara pulak tu, tak elok kalau Tariq tidur sini…Boleh ye?”

“ Tariq ikut aje mak…”

“ Tapi kalau nak tidur kat beranda ni pun boleh je…” Leret Tiara cuba mengenakan Tariq.

“ Kenapa? Awak nak temankan saya ke Tiara?”

Erk! Adoi! Nak kenakan dia, dia kenakan aku balik! Cet! “ Mak, Tiara masuklah dulu. Nak tidur…” Tiara sudah malu jadi dia mahu cepat – cepat melarikan diri dari situ.

“ Sarah pun sekalilah mak…” Sarah turut bangun dan mengikut kakaknya.

“ Erm…biarlah mak temankan Tariq dulu sementara menunggu si Atan tu…” Tutur Mak cik Timah semula sambil tersenyum pada Tariq. Suka dia melihat anak muda itu. Hendak dipadankan dengan Tiara, dah bertunang pula. Dah nak kahwin dah pun. Dengan Sarah? Erm, kecil lagi budaknya, tak tahu apa. Tak apalah, dijadikan anak angkat pun, dia sudah cukup bertuah.

“ Mak, Tiara dengan Hanafi tu, ada apa – apa ke?” Tariq memberanikan diri untuk bertanya.

“ Lah, Tiara tak beritahu ke? Hanafi tu tunang dia hah. Dah dekat tiga tahun dia orang bertunang, insyaAllah tahun depan kahwin kot…”

Tariq tergamam seketika. Terkejut. Dia seakan sudah mampu mengagak bila melihat kemesraan mereka berdua tadi tetapi kenapa hatinya tetap terasa sakit yang amat?!

No comments:

Post a Comment