Wednesday, December 15, 2010

Cinta Bertandang Lagi 22

BAB
22

*  Fall For You…


            “ Ni kau nak apa?” Tanya Imelda tanpa langsung memandang pada Adam di sebelahnya. Langsung dia tak ikhlas untuk berada di sini pada saat ini. Dia lebih rela menengadah siling biliknya sementara menunggu matanya untuk terlelap dari duduk bersama Adam pada ketika ini. Ikutkan rasa hatinya, mahu sahaja dia mengangkat punggung. Tetapi, entah mengapa, dia tetap juga berada di situ, menuruti kehendak Adam untuk menemaninya.
           
“ Tak ada apa – apalah. Saja aku nak duduk kat sini layan perasaan. Tengok bintang – bintang.”
           
“ Dah tu, layanlah perasaan kau sorang – sorang. Tak payah nak ada aku kat sini. Aku nak tidur!”
           
Please…” Adam sempat menarik tangan Imelda apabila Imelda tiba – tiba bangun, dan cuba melangkah pergi.

Don’t go…Teman aku malam ni, please…” Lemah sahaja kedengaran suara Adam. Imelda terpana seketika. Tiada lagi kedengaran suaranya yang penuh lagak dan angkuh yang biasa  didengarinya sebelum ini menyebabkan dia tiba – tiba rela untuk berada di situ. Hatinya menarik – narik kakinya untuk terus tinggal dan duduk di situ bersama Adam meskipun tubuhnya mahu segera lari dari situ.
           
Imelda akhirnya duduk semula,.

Thanks!”

Anytime!” Jawab Imelda dengan yakinnya. Spontan sahaja perkataan yang satu itu keluar dari bibirnya.

Dalam kesamaran malam, Imelda dapat melihat Adam mengukir senyum apabila perkataan itu keluar dari mulutnya. Tersedar dia akan apa yang dikatakannya tadi dan dengan laju sahaja mulutnya ditekup sekuat hati.

Anytime?! Kenapa kau ni Mel? Gila ke? Tadi punyalah beria nak pergi tapi cakap anytime pulak?  Bodohnya kau ni Mel! Imelda sempat mengutuk dirinya.

Kesunyian malam menyelubungi suasana sekeliling mereka. Kedua – duanya diam. Tidak seorang pun yang mahu memulakan bicara.

Erm….”

“ Aku…”

Serentak pula Adam dan Imelda bercakap. Masing – masing pula berebut hendak bersuara padahal sudah lama mereka duduk termangu di situ macam orang hilang akal aje. Tapi bila nak cakap, hah, dua – dua sekali nak cakap. .

Mereka diam semula. Kedua – duanya kaku di tempat duduk masing – masing. Adam tiba – tiba sahaja mengeluh panjang dengan kuatnya sehingga Imelda tergerak untuk menoleh ke sebelah. Adam bersandar di sofanya dengan fikirannya melayang entah ke mana. Entah apa yang menyampuknya pada malam itu, Imelda turut menyandarkan tubuhnya, meniru perbuatan Adam. Dapat dia merasakan seakan – akan Adam dibelenggu masalah dan dia teringin untuk membantu sedaya yang mungkin. Sejahat mana pun Adam sekarang, dia tetap ahli keluarganya biarpun Adam mungkin tidak mengetahuinya namun Imelda tidak sampai hati untuk melihat Adam dalam keadaan yang sebegini.

“ Kau pernah hilang orang yang kau sayang tak?” Suara Adam tiba – tiba memecah diam di antara mereka. Pandangan Adam terus terarah pada Imelda. Pada mulanya, dahi Imelda berkerut juga apabila soalan itu ditujukan padanya namun dia terus sahaja tersenyum selepas itu.

Meskipun keadaan sekeliling gelap namun Adam tetap dapat melihat muka Imelda dengan jelas pada ketika itu.

“ Kenapa kau senyum? Pelik sangat ke soalan yang aku tanya ni?” Adam melihat perempuan di sebelahnya ini dengan muka yang penuh dengan tanda  tanya.

Imelda segera menggelengkan kepalanya.

“ Dah tu, kenapa kau senyum?” Tanya Adam lagi.

“ Lah, tak boleh ke kalau aku nak senyum? Kan senyum tu sedekah?” Senyuman lebar masih lagi tertampal di mukanya . Soalan Adam terus dibiarkan tidak berjawab.

Adam diam semula, tenggelam dalam fikirannya. Tiba – tiba dirasakan seperti ada benda di telinganya dan segera dia berpaling. Tangannya laju menangkap tangan Imelda yang pada ketika itu cuba meletakkan sesuatu di telinganya.

“ Kau nak buat apa ni?” Tanya Adam lagi tanpa melepaskan pegangannya pada tangan Imelda. Kepalanya sedikit dijauhkan dari apa sahaja yang cuba dilakukan oleh Imelda pada telinganya.

“ Aku nak jawab soalan kau ni.” Selamba sahaja Imelda menjawab. Mukanya langsung dibiarkan tidak berperasaan.
“ Apa kaitan dengan apa yang kau buat ni dengan nak jawab soalan aku?” Tangannya terus erat memegang pergelangan Imelda.

Just let me do it, then you know it. Banyak songeh pulak dia! Ikut jelah!” Dan dengan itu, Imelda melepaskan tangannya seraya menyambung semula perbuatannya sebelum dihalang oleh Adam tadi. Dia meletakkan satu earphone pada telinga kanan Adam dan satu lagi pada telinga sebelah kirinya pula.

“ Nah, dengar lagu ni. Hopefully, you got the answer to your q!” Tambah Imelda lagi sebelum dia menyandarkan semula badannya.

Adam hanya terdiam bila mendengar kata – kata Imelda itu.

Jawapan?! Macam mana lagu ni boleh ada kaitan dengan jawapan? Lagipun apa yang aku tanya tadi? Adam tergaru – garu kepalanya. Namun, dia kemudiannya hanya menjungkitkan bahunya dan cuba menumpukan perhatian pada lagu yang sedang beralun merdu di telinganya.

“ Dah!” Tangan Imelda segera menarik earphonenya dari telinga Adam. Tersentak Adam dibuatnya.

“ Apa hal pulak ni?”Adam mendengus geram. Nak bunuh orang ke apa?! Tak habis – habis nak buat orang terkejut!

“ Aku tanya, kau dah dapat jawapan pada soalan yang kau tanya aku tadi?” Imelda menjawab tanpa mahu mengambil kira dengusan Adam tadi. Lagipun, memang sengaja dia berbuat demikian. Balas dendam sebab dia buat aku terkejut sampai tergolek tadi. Imelda tersengih. Puas hati!

“ Jawapan pebende pulak?!”

“ Lah, kau ni tak faham – faham lagi ke? Takkan lampi betul kau ni?!” Imelda dengan selambanya mengutuk Adam. Terkebil Adam di situ dibuatnya.

Ces! Berani kau panggil aku lampi! Lama hidup ke perempuan ni?! Dada Adam turun naik, menahan gelora marahnya.

“ Apa relevennya lagu yang kau bagi aku dengar tadi dengan soalan yang aku tanya?!” Tanya Adam sambil mencekak pinggannya. Lama sudah dia berdiri, jauh dari Imelda sebelum dia berbuat apa – apa pada Imelda. Kalau hilang sabarnya, mahu habis dia kerjakan perempuan di depannya ini nanti.

Imelda mengeluh panjang sambil menggeleng – gelengkan kepalanya. Tak percaya dia dengan apa yang sedang dia buat bersama dengan orang yang sedikitpun tidak menyelerakan pada dirinya. Lama Imelda berjeda sebelum dia membuka mulutnya semula.
“ Tadi kau tanya aku kan sama ada aku pernah hilang orang yang aku sayang ke tak, kan?” Tanya Imelda semula dan dengan  laju Adam terus mengangguk.

And, lagu tadi tu jawapan akulah!”

Adam masih membuat muka blur. Memang dia tak faham langsung. Apa kaitan lagu 3 Doors Down tadi tu dengan soalan aku? Ingat aku ni tukang tilik ke? Boleh aje nak tafsir apa saja yang kau fikirkan dalam kepala kau tu dengan dengar lagu tu je?!

Kali ini Imelda mengeluh panjang, dengan sekuat yang mungkin. Bengang juga dibuatnya bila cakap dengan orang yang tak faham – faham ni!

“ Hah! Kau jangan nak buat muka dengan aku!” Adam cepat – cepat memotong sebelum Imelda sempat memakinya dengan apa sahaja yang bakal keluar dari mulutnya yang bersedia untuk terbuka itu.

“ Kita dua cakap bahasa yang lain - lain. Kau cakap bahasa itik, aku pulak cakap bahasa ayam so don’t expect me to get what you’re trying to convey just now! It’s not that aku ni sengaja nak buat bodoh macam ni, tapi memang aku tak faham pun!” Dalam satu nafas, Adam menhamburkan semuanya. Lega bila semua yang dirasakan tadi dapat dilepaskan dari dadanya. Giliran Imelda pula yang terpaku di tempat duduknya.

Betul jugak apa yang mamat ni cakap. Takkanlah aku nak harapkan dia rasa apa yang aku rasa bila dengar lagu tu kan? Apalah kau ni! Marah Imelda pada dirinya sendiri kerana kebodohannya sendiri.

Dia tersengih semula memandang Adam.

See what I mean now!” Adam membalas lagi dengan muka yang penuh puas! Tahu pun yang kau tu salah!

“ Yelah…Yelah…Kau yang betul! Memang salah aku! Aku yang lampi rupa – rupanya.” Imelda mengangkat kedua – dua tangannya, tanda mengalah dan mengaku salah.

Adam duduk semula di sofa, bersebelahan dengan Imelda. Rasanya, dia dapat mengawal perasaannya jika Imelda terus berperangai baik seperti sekarang ni.

“ Aku hilang tiga orang yang aku sayang dalam masa satu tahun, tapi bukan pada waktu yang samalah.” Imelda memula bicara dengan nada suara yang langsung selamba.

 Adam hanya terus menunggu untuk kata – kata Imelda yang seterusnya meskipun dia sebenarnya turut terkejut dengan apa yang baru didengarinya. Dia tidak tahu mahu berkata apa dan kepalanya masih lagi cuba menyimpan maklumat yang baru didapatinya itu.

“ Benda ni jadi dua tahun lepas.” Imelda menyambung lagi dengan pandangan tertumpu terus  ke hadapan.

“ Semua yang pergi tu, semua lelaki – lelaki yang penting dalam hidup aku.” Ucapan Imelda yang satu ini terus menarik hati kecil Adam.

Lelaki? Menarik! Adam terus memandang Imelda di sebelahnya. Pernyataan yang baru didengarinya itu amat menarik hatinya untuk mengetahui kisah hidup insan yang di sebelahnya ini namun apa yang singgah di mata Adam amat mengejutkan.

Matanya berkaca!

Adam mulai bingung. Apa yang aku dah buat ni?! Adam?! Kenapa pulak perempuan ni nak tangkap syahdu pulak ni? Biar betul! Aku tak suka betul bila  perempuan menangis. Memang tak reti aku nak handle.

“ Kau tahu siapa yang lelaki – lelaki tu?” Tanya Imelda sambil memalingkan mukanya supaya betul – betul mengadap Adam.

“ Memanglah kau tak tahu kan?!” Imelda ketawa sendiri. Lucu dengan soalan yang ditanyakan tadi.

Adam terus terkumpal – kumpil di situ. Hatinya mula tidak senang dengan segala perlakuan Imelda pada ketika ini. Kenapa dengan perempuan ni? Tadi nak menangis, tapi sekarang dia ketawa pulak. Sihat ke tak ni?

“ Arwah baba, abang and baby…Dia orang…Dia orang semua dah pergi tinggalkan aku…” Lirih sahaja suara Imelda. Kepalanya segera ditundukkan.

Dari tepi, Adam dapat melihat titis – titis air mata Imelda jatuh pada patung lembunya yang berada di ribanya. Tanpa berfikir panjang, dia terus menarik Imelda ke dalam pelukannya.

“ Mula – mula baba, lepas tu abang Lan and baby pun sama. Satu – satu tinggalkan aku…” Imelda mula menangis di dalam pelukan Adam.

Baby tu….” Imelda tersedu – sedan.

“….baby tu je satu – satunya kenangan arwah tapi aku tak pandai jaga dia! Aku hilang jugak dia….”

“ Aku careless! Aku tak jaga baby tu betul – betul. Aku…Aku…”

“ Dah…dah…jangan nangis lagi! Please….” Tanpa dia sedari, dia berusaha untuk memujuk Imelda. Dia menggunakan nada suara yang selembut mungkin. Rasa bersalah bertubi – tubi menyinggah dirinya. Kesal tidak terkata kerana dia yang memulakan topik itu. Terkial – kial tangannya menepuk – nepuk bahu Imelda, mencuba sedaya upaya untuk menenangkan Imelda.

Please…Tak perlu kau nak cerita semua benda ni pada aku. Sorry that I ever bring it up! 

Maisng – masing membiarkan perasaan dan hati mereka damai dengan angin malam bertiup perlahan apabila Adam tiba – tiba dapat merasakan Imelda mengeras dalam pelukannya. Sendunya juga tiba – tiba terhenti. Mungkin Imelda mula tersedar dengan apa yang sedang terjadi antara mereka.

Imelda terdiam. Dia tiba – tiba kaku. Matanya mulai bergerak ke kiri dan kanan, cuba melihat keadan sekeliling.

Adam! Dengan sepantas mungkin, dia menarik badannya keluar dari pelukan Adam. Dia segera menjarakkan diri dari Adam sambil tangannya cuba mengeringkan air matanya yang masih bersisa.

Adam berdehem, cuba menghilangkan rasa janggal di antara mereka.

Imelda terus bangun, tidak mampu lagi rasanya dia hendak berlama – lama di situ. Imelda segera berlalu, menuju ke biliknya.

Night!” Sempat Adam menjerit pada Imelda namun sedikitpun Imelda tidak berpaling. Yang kedengaran hanyalah bunyi hempasan pintu selepas itu.

Adam menghela nafasnya. Dia melihat jam di dinding namun fikirannya masih lagi terlekat dengan apa yang terjadi tadi.

So, that’s it about you…” Adam berkata pada dirinya sendiri.

 “…well, maybe not all of it, but still, I’m getting to know you…better! I guess…” Adam tersenyum sendiri.

Bila diingatkan apa yang terjadi tadi, memang dia tidak percaya dengan apa yang telah dia buat pada Imelda.

Kenapa aku peluk dia tadi?! Dan kenapa dia boleh biar je aku buat macam tu?! Tapi…betul ke apa yang aku dengar tadi? Baby? Abang? Siapa mereka semua tu?

“ Tapi, kenapa dada aku ni berdegup kencang sangat sekarang ni?” Soal Adam pada dirinya sendiri dengan tangannya menggosok – gosok dada. Dia menarik nafas dalam – dalam sambil cuba menyingkirkan segala permainan hati yang berlegar- legar di ruang fikirannya.

No comments:

Post a Comment