Thursday, October 14, 2010

Cinta Bertandang Lagi PROLOG

LPROLOG


* Timeless…



SUNYI menyelubungi suasana pagi itu. Matahari juga tidaklah memancarkan cahayanya dengan terik, sekaligus menyamankan lagi udara pagi. 

Sarrah menarik semula selendang yang diselubungkan di kepalanya, membetulkan semula tempat letaknya. Matanya memerhatikan kawasan sekeliling sambil kakinya terus melangkah. Langkah diatur cermat memandangkan pergerakannya tidak lagi selincah dahulu disebabkan keadaannya yang semakin sarat. 

Sudah hampir seminggu dia berulang alik ke sini dan keadaan yang dilihatnya pada hari ini masih juga serupa seperti hari – hari yang sebelumnya. 

Pepohon kemboja yang merendang mengeluarkan bunga – bunga yang memekar, dengan haruman semerbak mewangi di pagi hari. Burung – burung juga turut kedengaran berkicauan lantas memecahkan keheningan pagi itu. Di kiri kanannya pula terlihat barisan dan deretan batu – batu nisan yang menjadi teman kepada penghuni – penghuni alam abadi di sana. 

Rasa insaf timbul dalam diri Sarrah setiap kali dia melangkah ke tanah perkuburan ini.

Di sinilah kita ditinggalkan seorang diri di alam yang baru, tanpa teman, tanpa sebarang tanggungjawab yang harus dipikul lagi. Hanya sehelai kain putih dan juga amal jariah yang menjadi bekalan abadi sementara menunggu hari muka kelak.

Sarrah menyimpuh di sebuah pusara yang masih lagi merah tanahnya. Dia mengusap batu nisan itu sambil tangannya ligat membuang daun – daun kering yang berada di sekitarnya. Air matanya tiba – tiba jatuh lagi. 

“ Abang…” Sarrah terus merintih mengenangkan suaminya yang telah pergi itu. Suami yang pergi tanpa sempat melihat anak yang dikandungnya ini.

Sarrah mengusap kandungannya yang telah masuk tujuh bulan itu. Sepanjang kehilangan suaminya itu, rasa sunyi sering merenggut dirinya. Rasa kekosongan juga terus menebal di jiwanya. Sesekali, ada dia mendengar suara suaminya bergelak ketawa dan menyanyi – nyanyi dan setiap ingatan itu menambahkan lagi rasa rindu di hati Sarrah.

Suaminya pergi menyahut panggilan Ilahi dan anak yang dikandungnya ini tidak akan mengenali siapa ayahnya nanti. Bukan ayahnya yang akan melaungkan azan di telinganya nanti. Bukan ayahnya juga yang akan mendukung atau bermain dengannya nanti.

“ Abang, kita akan dapat anak lelaki tau…” 

“ …macam yang abang harapkan sebelum ini.”

Hati Sarrah semakin sebak. 

A hero just like his papa, macam yang abang selalu cakapkan pada Sarrah sebelum ini, kan?” Sarrah bercakap lagi sambil tangannya memegang nisan pada pusara suaminya, tahu kata – kata yang diungkapkannya itu sudah pasti tidak akan mendapat sebarang balasan. Dia tetap tersenyum, menyedapkan rasa hati meskipun air matanya terus merembes keluar dengan lajunya.

 ” Sarrah minta maaf abang. Apalah Sarrah ni kan? Menangis macam budak – budak aje….” Dia mengibas – ngibas muka dengan kedua belah tangannya.

Tiupan angin yang tiba – tiba menyapa wajah terus mengejutkan Sarrah.

“ Sarrah minta maaf abang. Apalah Sarrah ni kan? Menangis macam buda – budak pulak…” dia terus mengibas – ngibas muka dengan kedua – dua belah tangannya.

“ Sarrah dah janji dengan abang yang Sarrah tak akan menangis lagi. Sarrah ingat janji Sarrah dengan abang. Sarah takkan menangis lagi.” 

Sarrah segera menyapu air matanya yang berlelehan. Dia harus kuat. Kuat demi anak yang bakal lahir nanti.

Sarrah telah lama cuba untuk pasrah dengan apa yang menimpa penghidupannya kini. Jika itu yang telah tertulis pada takdir hidupnya, dia terpaksa menerimanya dengan hati yang rela meskipun sungguh berat bebanan yang harus dipikul kini. Kehendak takdir ini amat perit bagi dirinya, tidak tertanggung rasanya, pedihnya tidak terungkap, namun apa dayanya? Dia hanya seorang hamba yang lemah.

Sarrah memandang pusara suaminya sekali lagi sambil kakinya mula melangkah pergi dari situ.

“ InsyaAllah, selagi hayat masih dikandung badan, Sarrah akan datang lagi. Sarrah akan selalu doakan abang. Tenanglah abang di sana.”

Timeless ( Korean ) – Jang Ri In feat. Xiah Junsu

No comments:

Post a Comment